Tuesday, July 12, 2011

Ahmad Tetap Hero di Hati Mama...

Dah terasa lama pulak tak bercerita pasal anak bujang hero seorang ni. Eh, tapi macam baru je.heh..Cerita pasal tangan Ahmad : Tangan Saya Sakit Bahagian 1 dan Tangan Saya Sakit Bahagian 2. Dah namanya mak-mak mestilah cerita pasal anak kan? Kalau pasal percintaan hindustan mak bapak dia, karang ada yang fengsan muntah-muntah pulak..hehe

 
Tangan Ahmad dah semakin ok. Tulang yang membengkak tu pun macam dah kurang bengkaknya. Tapi masih nampak kebengkokannya. Terima kasih untuk yang mendoakan anak bujang trang tang tang saya ni yang nampaknya makin hero. Mestilah hero kalau gaya protes adalah gaya Ong Bak : hentak-hentak kaki dan tumbuk-tumbuk dinding??!! grrrrr...

 

Setakat kehidupan saya ini, momen terindah dalam hidup adalah melahirkan Ahmad Raif Idlan. 25 Disember 2009, subuh Jumaat. Saya ingat sangat hari tu sebab sepatutnya cuti free hari sambutan Krismas.  First time tengok Ahmad, magisnya..ajaibnya ciptaan Allah...subhanallah, Allah Maha Besar. Dalam operation theatre saya menangis macam budak kecik  hilang mak kat shopping complex. heh




Dalam pantang, saya emosi. Mana taknya, bila ada je orang datang melawat ...."Tak macam muka ayah nya waktu kecil pun. Dulu ayahnya macam budak Cina". Memula terasa sangat. Apa maksudnya tu? Kalau tak ikut muka bapa, mestila muka mak kan? Habis tu....?? Sentap tau. Saya tau la anak saya kulit gelap. Tak macam Incik Husband putih melepak la waktu kecik.

















 
Iye, anak saya berkulit gelap macam saya. Ikut genetik saya la tu. Bukan macam saya waktu kecik je, sekarang pun saya gelap jugak...hehe. Saya ingat lagi, kenangan masa zaman saya kecik2, kakak-kakak dengan abang-abang saya selalu saiko saya.

 
Ada ke patut dorang kata saya anak angkat mak dengan arwah abah. Dorang kata mak jumpa saya kat tepi jalan. Tu pun dah sental guna berus kalau tak lagi legam. Sebab saya je yang over gelap dan over gedempol. huhuhu..Over kan dorang semua. Tau la depa semua putih-putih melepak. Tengok, betapa berat penderaan mental yang dilakukan pada saya dulu..grrr..


Saya masa tu percaya habis-habisan. Maklumla, budak kecik yang innosen, baik hati, lemah lembut *yang ni tambah-tambah..heh*. Yang menambah lagi keyakinan 100 persen tu adalah memang depa semua putih-putih dan muka kitorang masing-masing memang tak sama. Lagi pun masa tu kecik lagi kan. Zaman tu percaya kat Jepun memang ada raksasa yang lawan-lawan dengan Ultraman..huhu


Bungkus baju-baju dalam beg plastik, bajet nak lari rumah sebab merajuk. Tapi bila sampai simpang rumah, terus patah balik. Tak jadi lari rumah sebab lupa bawak megi buat bekal.. haha..Bila dah tua bangka ni, bila difikir-fikirkan balik apa ke bengongnya ntah. Nak lari, lari jela. Lepas tu gelemer muka masuk dalam paper "Ibu Rayu Anak Balik"..Mengada-ngada..hehe  


Ok balik cerita dalam pantang. Masa tu fikiran terganggu jugak. Dah katanya dalam pantang, mesti la emosional, fikiran tak menentu pulak tu. Ahmad waktu dalam pantang pulak boleh tahan jugak pitching dia bila nangis. Tak tidur pulak tu. Memang baikkkkk sangat anak mama waktu tu..heh.. Terjejas sangat  perasaan waktu tu. Mujur dapat kawal dan tak over. Tu pun sebab dapat tengok Raja Lawak kat Astro dengan main Facebook..hehe

 
Mujurla Incik Husband selalu je sedapkan hati. Sejukkan hati saya yang emosional membara ni. "Macamana pun, Ahmad kan anak kita. Sama je, hitam ke putih ke. Asalkan sihat dan cergas dan comel".  Jadi, terubat jugaklah perasaan kesentapan yang teramat tu.


Bila difikirkan secara waras, kita patut bersyukur dan hargai apa yang dah Allah berikan, anugerahkan pada kita. Ciptaan Allah itu sendiri dah terlalu istimewa. Seharusnya kita fikir-fikirkan sejauh mana peritnya kita, ada manusia lain yang lebih menderita dan lebih teruk menanggung perasaan.



Jadi, walau warna kulit Ahmad gelap macam mama, mama syukur mama dapat anak yang bijak dan comel macam mama jugak...huhuhu...*puji diri sendiri melalui anak nampaknya*..


Yang penting, walau apa pun orang kata, Ahmad tetap hero hindustan no 1 dalam hati mama.  Dark, tall, handsome macam Abishek Bachan ... : P .


Entah apa motif  entri hari ni agaknya ye. Yang pasti saya sedih sebab ada ahli keluarga saya yang marah dan merajuk dengan maknya sejak minggu lepas dan masih menumpang rumah saudara terdekat lagi. Kenapa kita sanggup melukakan hati ibu kita ye? Adakah sebab kita tak sehaluan, tak sezaman tak sependapat?  Saya akui kadang-kadang saya pun tak sehaluan dengan mak saya, tapi bila difikir-fikir, menyesal.

 
Saya terfikir kalaulah saya ibu itu dan Ahmad buat macam tu pada saya, apa la perasaan saya dikala itu?
 

p/s : Untuk yang bertanya, saya masih lagi batuk-batuk macam opah-opah setakat hari ini. Bila nak tidur malam dan menjelang pagi, irama batuk adalah seperti koleksi lagu-lagu kumpulan Metallica. heh. Ke klinik untuk follow up lagi minggu ini.. Doakan saya...

37 comments:

kucingorengemok said...

kadang² orang bercakap tak maksudkan apa²... tapi tu la, insensitif kat ibu lepas bersalin kan

hitam manis tu macho la :)

wahida said...

orang putih ke, org hitam ke, org biru ke, kitakan org Malaysia...hehe..

ala nok, aku ni pun hitam gak nok, tapi aku rasa hitam tu sweet apa?

aku tgk ahmad pun hensem okeh...


p/s: cepat baik nok, lama betul ko ni batuk...

amirah said...

KOG : betul tu..kdng2 dorang tak maksudkn apa2..kdng2 kita pun gitu jugak..betul, ibu2 dlm pntang mmng emosional..tetibaaa je boleh lak nangis..hehe

amirah said...

wida : haha..teringaatttt cerita tu..susan ckp tu mmng style abis..hehe..tu ler, taktau apa benda nya penyebab batuk ni..nak kena tggu apa kata dr

Unknown said...

erkkk tak itam pon..cantek n hensem je kamu berdua :)

tetiba teringat lagu baru cik polis tajuk AHMAD..penah dengar tak?

Anamarza said...

amie, biasa la sakat2 time kecik dulu, akak pun kena jugak, anak akak ni pun ada yg kata gelap jugak, dah mak bapak dia sawo matang, tang mana pulak anak nak jadi omputih kan...

Hanis MY said...

sweetnya entri ni suka sgt! mana ada gelap saya tengok tak gelap pun akak pun tak gelap... sy yg biasa2 ni pun terasa bg pihak akak bila org ckp mcm tu, mmg tak patut la... anak tu anugerah allah bukan kita boleh buat ubah geneteik dia spy jd seperti apa yg kita nak... (eh terlebih emo pulak haha)...

odaijini akak... tlg cubitkan ahmad comel tuk sy...

Anonymous said...

Ahmad Raif Idlan dgn Raif Rusyaidi mmg comey!!! Raif Rusyaidi lahir hari Selasa 27 oktober 2009! Skrg ckp cm bertih jagung. Kalo yg phm tu okla. Kalo xphm tak layan menangis meraung2

Fiza Rahman said...

Kita senasib nok. Masa dlm pantang ada mulut² lancang ckp anak aku hitam. Terasa tau. Tapi tgk skang, anak dara aku tu hitam manis. Hitam itu kan menawan ☺☺☺

Eh...ahmad tak gelap lah. ko pon cerah jer aku tgk.

Cik Nor said...

okey le tu. syukur, at least ada cahayamata aper

man yusoef said...

ok ayat "sental guna berus" tu mmg lawak...HAHAHAHAHA

eh samalah..dulu pon suka merajuk lari rumah, siap masuk baju dlm beg sekolah....tp smpi depan rumah jela...pastu panggil mak suruh pujuk balik...apekah???

amirah said...

lydzar : yg tu gmbor wakyu senonoh..kalo waktu tak senonoh adoiii...pernah2..!!mcm lawak je..

amirah said...

kak ana : yg mana plak yg gelapnya? anak2 akak semua cerahla..rifqi pun cerah je..

amirah said...

hanis : maybe sebab hanis tak tgk secara live kut..huhu..tp akak mmng gelapla hanis..mmng dpt genetik arwah abah..okeh auntie hanis..

amirah said...

raif bebel2 mcm ahmad gak?hihihi..sama le..kalo kita tk paham marahhh..sabor jela

amirah said...

fiza : hitam manis tu mmng manis kan..tp qaira takdela gelap mana weh..ko tk nengok kitorg live lagi kut..lgpun gambor menipu..hehe..

amirah said...

JO : iye, sgt2 bsyukur.jgn risau, kita doakn JO ada rezeki insyaAllah..

amirah said...

man yusoef : ele, tgk muka pun tau dh mmng suka larik rumah kan..kan kan..?

velasrizal said...

tak sabau nk tgk dia besau nti jd cam abhisek bachan

sahromnasrudin said...

SEMOGA ahmad menjadi anak yang soleh yang membanggakan kedua ibubapanya :-)

Bionic women said...

masa kita dalam pantang lak, kita pun emo, org kata..alahai tomeinya baby ni, macam bapak dia'..so ehat?? mak dia ni huduh sangat ker??? hahaha..boleh ker emo tahap macam tu.

paper pun, ahmad tomeiiii...

Sharinginfoz said...

semoga ahmad cepat ok ya

ayukhairy said...

ahmad mana ada gelap cik kak?? ok je ayu tengok..
ami batuk2 lagi ke??
tak baik2 lagi ekkk..
mmm..sama la kita..

Daddylicious said...

woooo lagu metalicca tu dasat2 ....hehe

Hanis MY said...

akak lupa nak cerita, tang lari dari rumah tu sy pun sama, kena marah sikit merajuk nak lari, siap buat surat lagi tau haha...
mmg semua budak2 cmtu eh, ahmad jgn wat cmtu tau...

Eliss said...

lelaki kena hitam, baru macho :) aku pun terlalu taksub dengan putih sebab masa kecik2 aku paling hitam dlm keluarga siap ckp amik anak india lagi :p terguris tau..hehehe
Soklan first tanya doc lepas kena c-sect, putih tak doc anak saya? hahahaha.Alhamdulillah my nuha putih ikut abah dia dolu dolu.

Kakzakie Purvit said...

Beruntung amirah punya Ahmad. Bayangkan yg tidak punya walau senyuman seorg anak. Merayu/berdoa/merapak tiap kali solat mohon dikurniakan anak bertahun-tahun masih gagal.

Bersyukur Ahmad anak yg sempurna. Didik sebaik-baiknya. Kalau ada lagi dan belum bersedia kasi je pada kakak.

amirah said...

velasrizal : shah rukh khan takleh sebab cerah..hehe

amirah said...

bro sahrom : aminnn...

amirah said...

eily : hehe...agaknya sebab depression orang dlm pantang kut...

amirah said...

bro nik : aminn...nampaknya dah makin sihat

amirah said...

ayu tak tengok live Ahmad lagi..huhu..yela ayu..skrng ni selesema pulak dahh..tak larat sungguh rasa badan ni..

amirah said...

bigdaddyz : hehehe...

amirah said...

hanis : hahaha...tergelak akak baca..ni mesti banyak sgt tengok cerekarama ni..

amirah said...

eliss : haha..tak agak2 tanya doc masa tu jugak..

amirah said...

kakzakie : iye kak zakie..syukur sgt2 dengan anugerah cahayamata. Abg saya sendiri pun tak ada anak hingga sekrng dan tau dia sedih. Tapi semuanya kuasa Allah kan? Hehehe..ni kalo nak kasik pada akak maunya ada jugak yang jadik Kasim Selamat versi pompuan nanti ni..hehe

aliza said...

hie.. allaa.. kalu sedara blah husb datang mesti dia kata muka sumer cam bapa dia time kecik bila sedara blah mama datang mesti kata sama cam muka mama time kcik so konklusinya ialah.. memang dia orang x reti nak tengok, yang reti ialah kia mum n dad.. k