Wednesday, May 04, 2011

Cabaran Masak Asam Pedas..

Dialog malam semalam :

"Abang nak makan apa malam ni? Nak masak ke takyah" --- ayat pancing nak makan luar..keh keh..

"Eh, abang rasa sepanjang 4 tahun kita kawen ni mama tak pernah masak asam pedas kan?"

Mula-mula dengar ayat tu, macam blur je. Tapi pastu...eh, eh, 4 tahun? Kahwin pun baru 2 tahun..adoiii..sentap mak. Adik-adik non yang nak kahwin dengan orang Melaka, silalah menuntut ilmu masak asam pedas ni..punyala banyak resepi dalam dunia yang fana ni, asam pedas jugakkk la yang dia mintak...grrrr...

Nampak sangat menipunyaaaa tak pernah masak asam pedas --- macam Usop Wilcha. Eleh, kacang je... 

Dulu masa awal-awal mengandung, menganggur pulak tu, memang rajin masak asam pedas. Tapi lama-lama macam tak suka nak masak asam pedas sebab rasa macam semacam pulak asam pedas aku nih.

Taktau la nape, mesti ada rasa pahit sikit. Ntah apa yang hangitnya ntah. Dah ikut dah resepi, siap timbang betul-betul lagi...Mesti ada orang sabotaj ni..*ayat takleh terima kenyataan*..huhu

Abis tu, dah katanya ada darah keturunan Tun Teja kan..Mana boleh dicabar kann..maka semalam jadilah....





Asam pedas ikan sardin cap *tuuut*..Jangan menilai dari segi rupa ek..hehe..Sebelah tu sayur sawi masak lemak, impot dari umah mak mentua..eh, kata menantu kesayangan kan..haha..

Sedap pulak rasanya asam pedas kali ni. Biasa sardin tin ni buat masak lemak cili padi atau kari. Yang ni sedap may be sebab saya letak belacan - lada hitam - lengkuas..

Persoalannya, adakah asam pedas ini sedap disebabkan ianya sardin dalam tin ATAU ianya adalah disebabkan bakat memasak terpendam?hahahampeh..

Yang penting...yes, yes...aku terer masak asam pedas...haha..


*sila jangan muntah baca entri syok sendiri ni ye..*




31 comments:

Bionic women said...

hahahhaha...yg penting suami makan licin..lantak ler kisah sebaliknya tuh, apa cap sardinnya tu..hahaha..


*bodben slow, xleh bw sgt..huhu..

man yusoef said...

klu balik kg, man man selalu masak asam pedas...walaupon hari2 dia masak asam pedas, tetap tak jemu...siap boleh hirup lagi asam pedas tu....hahaha

Anamarza said...

Akak pernah makan, tak pernah buat, sbb hubby tak berkenan ngan asam pedas, kawin ngan orang pahang, dia jadi minat makan gulai tempoyak ikan patin..

amie berguru la ngan mak metua mesti bleh join master chef malaysia (*_^)

ayu said...

cik puan, letak la resipi..boleh kita try..hehe

a.samad jaafar said...

asam pedas sardin dalam tin ?? tak pernah cuba..

"aniii...oooo ani(bini aku tu)..!"
"abang nok gi beli sardin dlm tin nih..nak beli sepuloh..kang masok asam pedah yak.."..

amirah said...

man : apakah motip komen ni?nak kata ahkak adalah tahap mak2 orangg??waaa...emosi ni emosi

amirah said...

kak ana : akak, saya nk berguru segannnn..hehe..perghh masak tempoyak, kalo makan hari2 pun takpeee

amirah said...

ayu : haha..resepi? alahai..main bubuh je pun..bajet2 je

jemarioren said...

kalau pahit tu, mungkin terlebih daun limau purut (macam kenal plak nama nih). atau terlebih lengkuas.. kalau letak ler dua2 menda alah tu.
selamat berasam pedas

amirah said...

bro samad : aik, anda telah mempunyai seorang (??) bini? ingatkan blom ada calon...hahaha

DKosongLapan said...

disebabkan awok bace entri cik amirah kite ni pukoi 1.28 petang..... ditambah peghot awok yang tengah berkeghoncong ni...... tengok gambo asam pedaih tu....makin bertambah lapo awokkkk

eelobor said...

huhuhu, nasib baik la tak terliur sangat tgk gambar sebab saya tak makan pedas2 nie. hihihihi

lydzar said...

ye memang kalau kawen ngn orang ada darah melaka ni, kena la belajar masak asam pedas ni..

mak mertua tak penah perturun resepi asam pedas dia, tp rasanya asam pedas saya lg sedap dari dia muahahahahah!!! boleh gitu? :P

amirah said...

jemarioren : agak kompius sebab sebelum ni belom pernah letak daun limau purut (ehhh, macam kenal kan?) dgn lengkuas.baru first time letak..heh

amirah said...

bro D08 : tidakkah encik sedang berada dlm wktu rehat?ataupun waktu rehat encik mengikut waktu arab saudi?hehe

amirah said...

eelobor : haha..jgn terpedaya dgn warna nya yg garang semacam..tak pedas pun...org kelate la katakan yer

amirah said...

lydzar : harap2 mak mentua awak tak baca belog awak..hua hua hua

bujal X said...

hoih~1st time tengok sardin masak asam pedas~haha~~

DKosongLapan said...

errr....sori ye ...off topic

cik amirah...
memang die le......
kami ni le yang mule2 bawak die jumpe dengan abg mat n co......
mule2 tu pun die dah buat taik......
kami ni le malu pade abg mat n co.

amirah said...

bujal ...hehe..kreatip tak?kretip tak? nak masuk master chef malaysia la camni..hua hua hua...

velasrizal said...

hmm xpenah try lagi ni..kene try gak nti ni

amirah said...

velasrizal...sila cuba..nnt senang masa isteri dlm pantang..eh eh eh..tershasul pulokk..heh

Sharinginfoz said...

asam pedas sardin rupanya

kak ina kl said...

memang sedap per masak asam pedas sardin..
yang buat sedap sebab ada belacan da..

Rose said...

Salam. Amirah, Penuhnya mangkuk tu sbb terlalu teruja masak asam pedas ye :p

Kalau sedap, memang sbb ada bakat lah tu!


----
It's called Excited yet Nervous

cik kodok said...

Errr wah asam pedas sardin.. tahniah ahahah.

mamasuri said...

saya suka asam pedas versi awak ni..memang terbaek..hehehe...kitorang panggil ikan terkurung...

etiey.com© said...

hahahha yang penting suami suka!!!

amirah said...

bro nik, iyer sardin dalam tin jer...


kak ina : yela kut...sebab letak belacan tu..pastu campur lengkuas sket..sedap plak rasanya


rose : hehe..konsep kami selalunya masak-sepnggan-habiskan terus..hehe..jd itu lah semua yg ada dlm periuk..


cik kodok : mekasih..awww malu ai..hahaha


mamasuri : dh experiment byk dh dgn sardin..yg ni ter latest..tak pernah sebelum ni..heh


etiey : suami saya sume dia suka..saya pun tak paham makanan apa yg dia tk suka..huhuhu..

azzey said...

asam pedas sardin dlm tin yg terbaekkkkkkkkkkk tu..:)

amirah said...

azzey : ni namanya try and error