Tuesday, July 17, 2012

"I yang bayar gaji you.."

Pernah dengar tak ayat tu?

Ai la nasib pekerja firma swasta macam saya ni. "Hidup dengan gaji bayaran daripada klien". Betul ke klien/pelanggan adalah sentiasa betul? Abis tu, takde chance ke nak gaduh-gaduh dulu? hehe..

Pagi tadi kena menghadap klien yang banyak kerenah. Semalam di telefon masa baru tiba kat rumah, dah kena 'menadah telinga'. Belum habis lelah dari pagi ke petang mengderaf perjanjian yang dia hendak dah kena 'menadah' lagi. Pagi tadi sambung lagi 'tadahan' itu. 

Saya tahu dia orang kaya. Lebih kaya dari saya. Kaya berlipat ganda daripada saya. Saya cuma pacal yg hina je pun tapi saya gembira dengan kerja saya ni. Saya masih boleh gembirakan emak dan anak-anak saya. Yela, tak reti-reti bersyukur berbanding dengan kakak cleaner yang gaji cuma ratus-ratus tu je? Melampau la kalau ko tak reti nak bersyukur.

Takde efek langsung di hati saya. Sebab saya dah immune pun dengan kerenah klien. Kat KL klien lagi buat kepala migrain. Siap dalam hati kata "ek eleh, ingat garang sangat nak lawan..."...kah kah kah..

Cuma saya terfikir 'adakah kekayaan dia membolehkan dia membuat apa yang dia suka?'.  Atau dia lupa yang di atas sana yang Maha Pemberi Rezeki? Saya doakan dia sedar dan gembira dengan kehidupan dia.

Peace no war *aku-yang-tak-suka-bebel-gaduh-komplen-dan-hanya-suka-hidup-hepi-hepi-sahaja*




10 comments:

a.samad jaafar said...

orang kaya ni selalunya kepala deme runsing..tu pasei nok maghoh je koje deme..aku tau sbb aku kaye! hohohoho...

Anamarza said...

amie belum balik umah lg ke?

Ardini Humaira said...

ayat orang ego kan cemtu. huhu

Hanis MY said...

Huwaa sadisnya sabar byk2 kak, takpe ada 2 budak mashem yg hepikan akak

Kakzakie said...

Satu saja lawan org yg garang ialah dgn kelembutan dan senyuman Amie... kerenah manusia macam-macam..

fiza said...

Sabo jer lah. Orang kaya...mcm tu lah. Ko senyum jer lah ngan org mcm nih.

Qhaifa Nur said...

sedih dengar cakap gitu...
banyakkan bersabar.......

nur said...

Dear,
biasala tu.. org yg tak pandnag ke bawah ni egonye tinggi.. bongkak sendiri2.. Kita doakan agar mereka berubah..Sokong komen kakzakie tu.

Lama juga tak datang sini!! Rindu!

Tihara said...

saya respek dengan sikap mira tu..moga mereka sedar lah kan...

wahida said...

aku pun biasa dgn kerenah manusia mcm ni nok...tapi nak buat mcm mana, dah keje kita kan? depan dia mmg aku byk2 sabar, belakang dia mmg kena sumpah ngan aku...haha...