Thursday, December 22, 2011

Nak makan telur ikan..nak makan telur ikan..nak makan telur ikan...



Teringinnya nak makan telur ikan cenggini. Setakat ni tak terjumpa lagi. Tapi belum pergi pasar basah lagi. Sempat gi jenguk kat hypermarket je haritu. Ni dulu mak selalu masak lemak cili padi. Pastu jangan masak keras-keras. Masak setengah masak..perghhh..sedap!!


Sebenarnya kat Melaka ni banyak juga kedai jual telur ikan masak asam pedas. Tapi selalunya depa masak telur ikan parang. Tanak yang cenggitu. Nak yang cam dalam gambar tu. Besor punya. Macam buah anggur kan? Ngade kan? hehe...Yang kat dalam gambar ni kaviar kan. Telur ikan apa ntah yang mahal sungguh tu.


Masa mengandung Ahmad punyalah teringin nak makan telur penyu. Dapat lah juga makan sebab adik ipar belajar kat Ganu. Dia beli bawak balik Melaka. Lepas tu masa pergi Indonesia pun dapat makan sikit punya banyak telur penyu. Banyakkkk sangat jual kat tepi pantai sana. Kat Indonesia depa rebus telur penyu dengan serai la daun-daun la, memang sedapla rasanya. Sempat tu banyak sebungkus balik Malaysia. Lepas pulak kat Kastam time tu..huhu  


Tapi perasaan nak makan ni takdelah meluap-luap. Biasa-biasa je. Tak dapat nak makan telur ikan macam ni pun insyaAllah tak nangis punya. Janji tak nangis..heh. Sebab dulu beria-ria sangat nak makan padehal makan sejemput je. Yang lain orang lain kena jadi mangsa habiskan..Setakat ni selera makan masih camtu gak. Tak berselera sangat. Kenkadang masih tak makan malam sebab tidur diutamakan... : )


Haritu misi dah bising sebab naik berat cuma 200 gram je dalam masa sebulan.
Tanya kat misi tu "berapa sepatutnya saya naik ni?"
Dia jawab "Patutnya 2 kilo puan. Setengah kilo seminggu".
Aku dalam hati dah macam , "Whattt??!!..kalo cenggitu sampai 9 bulan berapa berat badan terumpuk *yang ni exaggerate..heh* aku niii..??!!"..
Hehehe...takpe adik baby..demimu sayang mama rela bulat seperti bola.. : )


Cerita mengidam ni macam-macam kan. Ada ke orang kata nanti anak meleleh air liur kalau tak dapat makan benda yang kita mengidamkan. Tak cayalah. Sebab masa Ahmad meleleh je air liur dia dengan jayanya walaupun dapat je makan telur penyu dengan donut J.Co..huhu..


Rasanya mengidam ni lebih kepada perasaan teringin nak makan je..Jom cer citer pengalaman mengidam jom...

30 comments:

eiyzniey said...

Oooo...tlur ikan..nini xpenah mkn..
:)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

telur ikan tue nak masak apa ye??

Hanis MY said...

kak amirah telur ikan merah tu banyak dan murah kat sini, kalau boleh pos ke sana dah lama sy buat... cinta hati hanis suka sgt la makan rasa sejibik macam makan fish oil capsule tu... siap ratah2 lg huhu hanis biasa makan yang versi sushi je...

a.samad jaafar said...

kat jalan menuju ke setiawan..ada jual telur ilan panggang.. sedap..

jgn disebabkan tak dapat makan telo ikan amirah ngadu kat batu beloh batu betangkup udah le.. hihihi

amirah said...

eiyzniey : mak akak selalunya masak lemak cili api..asam pedas pun okey rasanya kut..

amirah said...

mama amana & arief : selalu mak saya wat msk lemak cili api..kat melaka ni mungkin org masak asam pedas..tp orng kata buat masak gulai pun sedap...

amirah said...

hanis : kalola dekat..sure hari2 akak makan telur ikan..huhuhu..berkhasiat tu..penuh dengan omega..eh, ye ke? haha

amirah said...

bro samad: jauh ke sana la pulok..lepaih tu nak mencari bt belah batu betangkup pulok..hahaha

Kakzakie said...

Amie dah macam kakak masa mengandung anak kakak yg sulung dulu teringin nak makan telur ikan... cari dari JB, sampai ke Pontian last jumpa di Batu Pahat. Telur ikan duri - banyak aruah mak mertua yg belikan masa tu...

Daddylicious said...

apa kata beli buah anggur dan berimiginasikan itu adalah telur ikan boleh...hehe

lydzar said...

tetiba teringat cerita ikan tembakul. ada kaitan ke ngn mengidam si ami nih..hihih..

saya setakat dh pregnant 3 orang ni, takdek kot rasa nk makan yg susah2 nk dicari. selalunya teringin nk makan pizza, nk makan stimbot. huhu itu je. senang keje laki den :D

amirah said...

kakzakie : ni husband saya tengah mencari kat tepi pantai..nunggu nelayan naik dr laut..tp bila beli yg raw punyer..rasa mcm tak reti plak nak masak..hehe..ni pun susah nak cari kak..dia cuba kat sana la tu

amirah said...

daddy twins : dah tak terimejin dah...hehehe..sebab asik tertelan biji

amirah said...

lydzar : selalunya teringin je lebih lydzar..makan je secoit je..mesti laki eden hangin satu bdn nnti..huhu

fiza said...

Telur ikan yg mcm ni aku memang tak pernah makan, tapi dpt telur ikan yg goreng garing² tu...perghhhhh...mantop ☺☺

Aku sepanjang ngandung tak pernah plak ngidam yg bukan2, cuma ngidam nak mkn buah delima, tapi susah nak dpt.

ReYNa said...

telur ikan mcm dlm gmbar tu caviar.mahai yg tu.huhu.same la penah teringin mkn telur ikan.tp ikan sembilang.nasib dpt mkn.kalo x meleleh air liur baby..hihihi

Sharinginfoz said...

sedap ke telur ikan ni???

sahromnasrudin said...

asam pedas telur ikan heheheeeee

wahida said...

weh, telur ikan tu pun feveret aku weh...mak aku selalu masak telur ikan mayung ni masak lemak...perghh..terangkat!! tapi tak leh masak sgt, kalau keras sgt mmg tak sedap kan? aku suka bila mkn telur tu, dia pecah kat mulut...perghhhh...heavennya...

sekarang aku pulak yg mengidam bila ko buat n3 mcm ni...benci tau...

ayu said...

tak reti nak makan..huhu..aci tak? cuma masa preggy dulu, jarang2 gak la mengidam apa2 sangat pun..hehe..

Jemarioren said...

ngidam masa demam campak ada le, nak makan mee mamak, huhu...

amirah said...

fiza : yg kita selalu wat goreng tu senang je nak carik..ni yg beso2 susah nak carik sket..pelik ke ni? haha..rasa cam biasa je..sebab dulu masa kecik2 pun bese makan je mak selalu masak..

amirah said...

reyna : telur ikan sembilang? dah terbayang dah yg mana..yum..yum..

amirah said...

bro nik : sgt sedapppp...huhu

amirah said...

bro sahrom : amboih..tu dia..teringat2 kat melaka l;agi ke ni?..huhuhu

amirah said...

wida : huwaaa..tolong masakkan boleh? hahaha..sebab rasanya mcm tak reti je nak buat dia jdi macam setengah masak..dh terbayang dah kesedapan nya..uiii..tak jumpa lagi la nok...laki den x jumpo lagi ni hah

amirah said...

ayu : ayu x makan ek...hehehe..amie suka sgt2 telur ikan..tak peknen pun suka jugak makan..amie rasa amie pun tak ngidam apa2..cuma macam dah lamaaaaa tak makan..teringin

amirah said...

JO : hahaha..siannn..mesti mee dia sentiasa dalam ingatan..hehehe

Anamarza said...

akak suka telur ikan yang digoreng je...

amirah said...

kak ana : telur ikan tu pun amie suka tapi teringin nak makan yang besor besor tu