Wednesday, October 13, 2010

Petua Goreng Ayam Tidak Melekat dan Bersihkan Minyak masak

Jom kongsi petua..

Tadi saya masak. Rindu nak masak sebab weekends baru ada can nak masak. Sian saya, dah lama tak makan masakan sendiri yang boleh tahan rasanya..hehe..

Maklumla orang baru kahwin (barukah?), jadi kuali guna-apa-yang-ada satu-satunya untuk mengoreng, menumis dan hatta masak megi..erkk..

Tapi sedih sebab sekrg kuali pujaan dah merajuk sebab bila goreng, melekat la pulak. Tadi goreng ikan keli, guna petua ni, panaskan minyak, kemudian taburkan asam keping 1 atau 2 keping ke dalam kuali dan disusuli dengan bahan gorengan.   

Pastu, dia punya meletup-letup..mak aiii..penat nak elak-elak. Tak rugi menuntut ilmu elak mengelak masa zaman universiti. huhu..

Saya goreng ikan keli tersebut guna minyak masak banyak sebab nak ikan tu tergoreng (apakah?) dengan cantiknya. Pastu sayang pulak rasanya nak buang minyak masak yang banyak tu.

Jadinya, saya guna petua nak bersihkan minyak masak yang dah digunakan. Cuba rendamkan potongan ubi kentang dalam minyak masak yang dah digunakan selama 15 hingga 30 minit. InsyaAllah ok la sikit 'rupa' minyak masak tu nanti..

Cubalah, memang berguna petua-petua orang lama...

6 comments:

ayu said...

sedapnyaaaa....ikan keli tu feveret i laaaaa...

amirah said...

same la..feveret i jugak tau..hihi..tp amie suka masak lemak letak asam belimbing..kalau jali suka ikan goreng je..

Huzn said...

letak halia pun bulih mie...nak kasi minyak cun balik...org kata la...aku x penah try...sbb minyak x cun pun aku x dak hal...biaq pi la hai...hehehe

Sharinginfoz said...

ooo boleh letak ubi kentang dalam minyak ya... hmmm boleh le cuba

amirah said...

roho : amie pun kdg2 buang terus je, tp kndg cam saje je buat eksperimen..sayang gak kalau dh sekuali..

bro nik : ye, cepat sgt clear nnt. pernah cuba sekali je pong

Anonymous said...

jadikkah cara ini? saya akan cuba, terima kasih