Wednesday, September 22, 2010

Tercekik Penutup Pen dan Hukuman Mati untuk Pembunuh Syafiah.....

Takziah untuk ahli keluarga mangsa Mohd Hamizan Jasmin, 10 tahun yang meninggal dunia sebab tertelan penutup pen. Sudah ditakdirkan Allah begitu ajal Mohd Hamizan. Kita?

Baca lanjut di SINI..

Kadang-kadang macam tak sengaja je menggigit pen pensil tu..tetiba pulak terasa macam biskut Nini celup-celup..Bahayanya kalau tercekik kan...Terutamanya benda-benda yang tajam..Contoh kalau kita tercekik tulang ikan, selagi tak lepas, selagi itula rasa tak selesa di tekak..


Dan untuk yang ada bayi kecil kena sentiasa awas dengan benda-benda yang ada disekitar anak anda ye..

Pastikan semua barang bahaya disimpan dengan baik. Dan segala benda yang ada potensi untuk dimasukkan dalam mulut, dikunyah ditelan kenala clearkan..Kalau ada baby baru belajar merangkak memang sangat bahaya kalau terleka sebab baby boleh tercedera hatta dalam masa 2 3 saat..

Dan berita mutakhir tentang perbicaraan kes pembunuhan kanak-kanak 3 tahun, Syafiah Humairah Shahari bulan Februari lepas.

Mohd Fazli Azri Jamil iaitu teman lelaki ibu Syafiah, Siti Nurhanim Aziz telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam setelah pihak pembelaan tertuduh gagal menimbulkan keraguan munasabah (reasonable doubt) terhadap pendakwaan.  

Baca lanjut di SINI...

Paling sedih, didakwa Fazli menyebabkan kematian Syafiah di padang bola sepak taman perumahan pada waktu petang dengan cara menendang dan memijak perutnya. Dilaporkan ada saksi yang nampak waktu kejadian berlaku tapi takde siapa yang sanggup bertindak. Tak boleh nak kata juga, sebab mungkin saksi tu ada sebabnya sendiri juga.

Apa pulak tindakan anda kalau ternampak kejadian begitu?

Terus tegur dan hentikan...atau
Dapatkan bantuan pihak berkuasa..atau
Biarkan je??


NB : jiwa manusia semakin kacau....

6 comments:

Sharinginfoz said...

budak2 kena awasi takut tercekik kan

mankuchai said...

bahaya juga kalau biarkan barang mainan yg kecil bersepah,kemungkinan baby boleh tertelan..

ayu said...

bahaya kan ...huhu..takutnyaaa...danial dah la suka mengutip skrg ni..

kes syafiah tu mmg membuka mata org ramai..

velasrizal said...

mmg patut pn pembunuh tu dpt balasan cmtu kan..

Hotel-Hotel Aneh Dan Unik Di Dunia

kak ina kl said...

macam-macamlah yang terjadi kat dunia sekarang ni..kenalah berhati-hati..

kenapa tak order dengan akak biskut raya..

lydzar said...

sebab tu la hubby marah sgt kalau biarkan anak2 pegang benda2 kecik kt tangan..risau benda2 mcm tu laaa