Monday, August 16, 2010

Geng Surau di Astro Oasis 106

Sape dah tengok citer ni??!!

Kalau ada masa apa kata tengok program ni kat Astro Oasis Saluran 106 lepas je bukak puasa.

Siarannya setiap Selasa hingga Sabtu dari pukul 7.35 malam hingga pukul 8 malam. Setengah jam je. Ulangannya setiap 9.30 malam dan 4.30 pagi.

Sebenarnya tengok siri tv ni pun secara tak sengaja. Memang akan buka siaran 106 untuk zikir2 Indahnya Iman. Pastu hari Rabu haritu lepas je habis azan Maghrib, tertengokla siri tv ni.

Cerita siri tv ini berkaitan dengan 'Mayat'/Razif  lakonan Beto Khusyairi yang pernah dimasukkan ke pusat pemulihan akhlak selama 3 tahun sebab Mayat ni memang glemer la kat kampung tu dengan kenakalannya, pernah pecah masuk rumah orang kampung, mencuri duit tabung surau, buli budak2 kecik pun ada. Bila lepas keluar dari pusat pemulihan akhlak, Mayat pun cubala nak bagi orang kampung percaya balik pada dia sebab dia dah insaf. Macam-macam aktiviti kat surau kampung dorang tu la yang Mayat join untuk bagi orang kampung percaya balik pada dia.

Siri tv ni menarik sebab ada unsur cinta tiga segi, kekeluargaan dan kekecohan masyarakat kampung tu, memang la kecoh. Kalau nak baca secara lanjut tentang jalan cerita boleh jenguk Malaysia Entertainment On Web (MEOW) oleh Ajami Hashim.

Banyakla aktiviti yang dibuat kat surau kampung dorang tu termasuk buat ceramah agama.Yang ni last episod, kelakar betul....dan buat kutipan derma untuk surau..yang ni next espisod nanti.

Yang pentingnya Geng Surau ni menunjukkan yang surau tu bukan hanya tempat untuk solat je. Surau pun boleh dijadikan pusat komuniti masyarakat dan tempat menimba ilmu.   

Lepas tengok kita ramai-ramai boleh pergi surau ye..!!   : )




8 comments:

Sharinginfoz said...

tak pernah pulak tengok, ken cuba ni

Contest Denaihati Semakin Hot

amirah said...

mesti cuba..best sgt..kelakar tapi ada pengisian

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

akak tak de astro....tv pun rosak. tunggu ada rezeki, baru boleh dptkan tv baru.

amirah said...

ye ke kak fiza?saya dulu masa mula2 kawen, pun tkde tv.kitorg brdua sbnrnya jarang fokus pun pd tv, saje bukak bg tak sunyi sgt rumah

eRaY said...

ade jugak geng yang suke citer nie
hehehe eray memang tengok
kelakar tp ade isi

hehehe ske episod kem ceramah agama tuh
jangan jadi orang SBRB :D

amirah said...

eray...hehehe...lawak sgt episod tu..yg paling tk tahan bapak si duan tu..lawak sgt..ustaz tu pun kelaka la..steady aku!steady aku!..nak tau smp la ni kitorg asik nyanyi lagu ustaz tu nyanyi je.."everyday and every night,never forget to say laila hailallah..."

Zezebel said...

Macam siok jer....
nanti saya tengok yer...
Hehehehehehe

Lady of Leisure said...

nanti lady tgk thanks fir sharing..
:)